Dior

Välkommen att kontakta oss på Tel. 08-651 00 32



Christian Dior ( 1905-1957) ställde 1947 till med en skräll som gav genklang länge, och långt utanför modevärlden. Hans debutkollektion blev kallad för ”The New Look” och Dior blev ett namn som plötsligt blev synonymt med Paris, flärd och lyx och en nytändning av det franska modet. Ingen annan modeskapare har, varken förr eller senare, lyckats få ett lika stort och brett genomslag så snabbt.  Vi reser till hans barndomshem i Granville i Normandie för att se vad som formade honom, och varför

 

 

Christian Diors familj hoppades att han skulle bli diplomat, men Dior själv hade siktet inställt på konst, främst mode. För att tjäna pengar sålde han sina modeskisser på gatan. Efter att ha avslutat sina studier erhöll Dior pengar av sin far och startade ett konstgalleri. Efter att familjen Dior drabbats av en finansiell kris och fadern förlorat sitt företag tvingades Christian Dior att stänga galleriet.

Christian Dior grundade sitt modehus i december 1946. Dior är framförallt känd för den så kallade "The New Look" som han presenterade i Paris den 12 februari 1947. Den innebar för kvinnan smala axlar. en åtdragen midja, en betonad byst och en lång vid kjol. The New Look revolutionerade damkläderna och återinförde Paris som modestad. Christian Diors design representerar en klassisk elegans som betonar det feminina i utseendet. Vintage stil och en glamorös look karakteriserar samlingarna av Diors bågar. Dior solglasögon och optiska ramar kan förföra tack vare sina sofistikerade linjer av vintage stil och couture trimning. Inspirerad av den kreativa arvet i varumärket, de Dior samlingar har generösa storlekar och geometriska linjer för att ge den typiska äkthet, charm och elegans Maison. Färger spelar sin roll i elegans och de olika nyanserna inte passera obemärkt. Markerade med sin cannage tema som är Maison ikon, och dekorerade med dyrbara smycken, Dior båg-samlingar fortfarande trogen griffels charmiga stil.

 

Hans barndomshem är ett rosafärgat hus kallat för Les Rhumbs, högt placerat på en klippa ovanför den dånande Atlanten. Det är idag omgjort till ett museum där man under maj till september varje år arrangerar olika utställningar som har med Christian Dior och hans arbete att göra. I år har utställningen titeln Dior, le bal des artistes, vilket syftar på den nära kopplingen han hade med konst. Christian Dior började nämligen sin bana som gallerist. Mer om det berättar vi i programmet. Han arbetade även som modeillustratör och designer för andra modehus som Robert Piguet och Lucien Lelong, innan han vid fyllda fyrtio öppnade sitt eget modehus – och slog världen med häpnad.

Idag kan det vara svårt att förstå hur en enda modeskapare lyckades förtrolla en hel värld, och det genom klänningar som påminde om de tygslösa skapelser man bar under ”La Belle Epoque”, den framstegsrusiga tiden före första världskriget. Men det var precis vad man ville ha, 1947. Andra världskriget var över och Christian Diors kläder kom att symbolisera optimism och glädje, efter åratal av dysterhet och ransoneringar, inte minst av tyg. Fyrtiotalets mode var stramt, strängt och maskulint. Och så kom Christian Dior med mjukhet, kurvor och tyg, tyg, tyg. Känslan kan jämföras med ett kostymbyte. Efter att under flera år varit tvungen att tugga i sig torrt barkbröd kom Christian Dior och erbjöd stora, fluffiga och gräddiga bakelser. Det var befriande – bejakande– i sitt luxuösa överdåd.

Med sin debutkollektion förändrade Christian Dior klänningars silhuett så dramatiskt att i princip alla modeskapare kände sig tvungna att följa efter, för att inte framstå som förlegade. Trots att hans klänningar var komplicerade i sin konstruktion, så var själva looken enkel att härma, och den kom att genomsyra dammodet under större delen av 1950-talet. Genom att titta på gamla fotografier kan man lätt se om kläderna kvinnor bär på bilderna är före, eller efter, Dior.

Alla kvinnor kunde naturligtvis inte köpa sina kläder från just Christian Dior, priserna var skyhöga. Men han var slug nog att slå mynt av framgången på andra sätt. Blixtsnabbt lät han sina plagg sys upp på licens. Han erbjöd lika snart nylonstrumpor, scarves och parfym i namnet ”Christian Dior, Paris”. De flesta modehus följer idag hans framgångsrika affärsmodell. Och under ett decennium fram till sin död 1957– fortsatte han att spruta ur sig idéer som gav rubriker och näring till den groende prêt-a-porter- industrin, det vill säga den typ av designerplagg – färdiga att bära direkt efter inköp i butik – som idag är överallt förekommande.



Pris från 2700:-


Välkommen in till oss, så berättar vi vad vi kan hjälpa dig med!